Fysio De Dommel; fysiotherapie De Dommel; De Dommel Boxtel; fysio Boxtel

Trainingen op maat van de fysio in Boxtel

Naast onze fysiotherapie bieden we diverse trainingen aan waardoor u beweeglijker en sterker wordt. Voor ouderen hebben we bijvoorbeeld een speciale beweeggroep, u kunt zich inschrijven voor pilates en we geven medische trainingstherapie.

Medische trainingstherapie

Als sinds 1995 zijn we gespecialiseerd in medische trainingstherapie. Het is een onderdeel van manuele therapie en is geschikt om een teveel aan beweging te stabiliseren. Klachten die te maken hebben met uw houding, beweging en de eventuele beperkingen daarvan worden verholpen en voorkomen. U hoeft niet onder behandeling te zijn (geweest) om aan de training deel te nemen. Wel is een intake belangrijk om samen uw doelstellingen te bespreken. Misschien wilt u zich voorbereiden op een wandelvakantie of wilt u verantwoorder sporten en meer mobiliteit en lenigheid creëren. Aan de hand daarvan en uw lichaamsconditie stellen we een persoonlijk trainingsprogramma op. Hiermee gaat u in een groep van maximaal 11 deelnemers aan de slag. De groep wordt altijd begeleid door een fysio- of manueel therapeut.

Meedoen met medische trainingstherapie

Beweeggroep voor Senioren 70+

Begin 2015 zijn we gestart met een beweeggroep, gericht op senioren boven de 70 jaar. Dit initiatief is voortgekomen uit veranderingen in de zorg. Ouderen moeten en willen steeds langer zelfstandig thuis blijven wonen. Wij hebben een oefengroep opgezet zodat mensen preventief al aan hun gezondheid kunnen bijdragen. Zo kunnen ze mogelijk langer zelfstandig wonen.

Wat u mag verwachten
Elke dinsdagochtend is er om 10 uur een training. De groep is maximaal 10 personen groot en de training duurt 45 minuten. De begeleiding wordt geboden door een fysiotherapeut gespecialiseerd in ouderen (geriatrie fysiotherapie). De training staat in het teken van balans, valpreventie, conditie, kracht en lenigheid. Na de gezamenlijke warming-up wordt u individueel getraind en krijgt u oefeningen specifiek voor u.

De opbouwfase
Dit is een fase van 8 weken waarin we kijken naar uw gezondheid en conditie. Ook bespreken we uw persoonlijke doel voor de trainingen. Na de eerste 8 trainingen is er een korte evaluatie. Afhankelijk van het bereiken van de doelstellingen, besluiten we in overleg of u doorgaat met de trainingen. 

Meer weten?

Perfect Pilates

Perfect Pilates is een training voor het hele lichaam. De trainingsvorm gaat terug naar alle natuurlijke bewegingsvormen en spierketens. 

De 5 principes van Perfect Pilates

  1. Concentratie
    Alle bewegingen moeten geconcentreerd uitgevoerd worden. U voelt welke spieren u aanspant en traint intensiever en effectiever.
     
  2. Beheersing
    Nauwkeurigheid is erg belangrijk voor het juiste effect. Iedere beweging voert u dus erg beheerst uit waarbij u de juiste spieren in de juiste combinatie aanspant. Daarbij is een slordig uitgevoerde beweging gevoeliger voor blessures.
     
  3. Centrum
    Stabiliteit wordt bepaald door het centrum van uw lichaam, uw core. Het spierkorset van uw centrum wordt gevormd door de spieren van je onderrug, onderbuik, bekkenbodem en middenrif. Voor u arm- en beenbewegingen uitvoert, moet u eerst uw core stabiliseren.
     
  4. Nauwkeurigheid
    Elke beweging van Perfect Pilates heeft een bepaald doel namelijk het activeren van spierketens in een bepaalde richting met een bepaalde hoeveelheid inspanning. Elke beweging heeft een begin- en eindpunt en moet nauwkeurig worden uitgevoerd.
     
  5. Ademhaling
    Om de training vol te houden heb je voldoende zuurstof nodig en dient u gecontroleerd adem te halen. De meeste mensen zijn geneigd hun ademhaling vast te zetten bij oefeningen, de ademhalingsinstructies zijn daarom een belangrijk onderdeel.
Inschrijven voor Perfect Pilates